UE simplifică regulile pentru produsele chimice, cosmetice și fertilizanți: „Simplificarea nu trebuie să afecteze sănătatea consumatorilor”

Cosmetice. FOTO JanBrzezinski
Cosmetice. FOTO JanBrzezinski

Consiliul Uniunii Europene a adoptat, miercuri, poziția sa asupra pachetului legislativ „Omnibus VI”, care vizează simplificarea regulilor privind clasificarea, ambalarea și etichetarea produselor chimice, cosmetice și a fertilizanților, menținând totodată un nivel ridicat de protecție pentru consumatori și mediu.

Ministrul afacerilor europene din Danemarca, Marie Bjerre, a declarat că industria chimică este esențială pentru inovație, locuri de muncă și creștere durabilă în Europa. „Am făcut un pas important pentru a reduce birocrația și a întări reziliența sectorului, protejând în același timp consumatorii și mediul. Sperăm într-un acord rapid cu Parlamentul European, pentru a aduce claritate și stabilitate juridică întreprinderilor”, a afirmat oficialul danez.

La rândul său, ministrul mediului și egalității de gen, Magnus Heunicke, a subliniat că simplificarea nu trebuie să afecteze standardele de protecție a sănătății.

„Regulile mai simple nu înseamnă reguli mai slabe. Consumatorii trebuie să rămână protejați, iar sănătatea publică este prioritară”, a transmis acesta.

Noua abordare prevede o serie de ajustări tehnice și administrative menite să elimine suprapunerile de cerințe și să accelereze termenele pentru etichetarea digitală și raportarea datelor. În același timp, se păstrează un control strict asupra utilizării nanomaterialelor și a substanțelor periculoase în produsele cosmetice.

Pentru fertilizanți, proiectul impune înregistrarea microorganismelor utilizate la scară industrială, precum și evaluarea riscurilor de către organisme științifice acreditate, precum Centrul Comun de Cercetare (JRC) sau Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA).

În ceea ce privește regulamentul privind produsele cosmetice, statele membre au convenit ca notificarea pentru nanomateriale să fie făcută înainte ca produsele să ajungă pe piață, înlocuind actualul termen de șase luni. Totodată, companiile vor avea o perioadă mai scurtă pentru a retrage produsele care conțin substanțe cancerigene, mutagene sau toxice pentru reproducere (CMR).

În privința produselor chimice, Consiliul a clarificat cerințele privind lizibilitatea etichetelor și a reintrodus obligația furnizării unui număr de telefon pentru contact direct, alături de opțiunile digitale. De asemenea, reclamele și ofertele online destinate profesioniștilor vor avea cerințe simplificate, fără a compromite transparența pentru consumatori.

Această reformă face parte dintr-un efort amplu al Uniunii Europene de reducere a poverii administrative pentru întreprinderi, lansat după „Declarația de la Budapesta” din 2024, care a cerut „o revoluție a simplificării” pentru mediul de afaceri.

Următorul pas va fi negocierea finală cu Parlamentul European, pentru adoptarea textului comun până la începutul anului 2026.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația EUplus, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe EUplus.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*