
Consiliul Uniunii Europene a adoptat un mandat parțial pentru viitorul Connecting Europe Facility, ediția 2028–2034, programul prin care UE finanțează infrastructura strategică de transport și energie. Este primul acord politic obținut pe un dosar concret din pachetul următorului buget multianual al Uniunii.
Propunerea CEF III este construită pe două componente, transport și energie, și păstrează structura actuală a programului, dar introduce un cadru mai flexibil, adaptat contextului geopolitic și nevoii de a întări rețelele critice. Mandatul este numit „parțial” deoarece exclude aspectele financiare și orizontale, aflate încă în negocierile mai ample privind Cadrul Financiar Multianual 2028–2034, însă stabilește regulile de funcționare, criteriile și condițiile de eligibilitate pentru proiectele care vor putea primi finanțare.
Pe zona de energie, Consiliul pune accent pe finalizarea Uniunii Energetice, sprijinirea proiectelor de interes comun și mutual, eliminarea blocajelor de interconectare și reducerea riscului ca unele state membre să rămână izolate energetic. Textul întărește și componenta de reziliență a infrastructurii critice, inclusiv în fața amenințărilor cibernetice și hibride, și reafirmă rolul surselor regenerabile în securizarea aprovizionării și accelerarea tranziției energetice.
„Infrastructura energetică este ceea ce ne leagă. Acordul de astăzi oferă cadrul pentru noi investiții în infrastructura energetică a Europei și se asigură că niciun stat membru nu rămâne izolat”, a declarat Lars Aagaard, ministrul danez pentru energie, climă și utilități.
În transporturi, mandatul extinde lista orientativă a proiectelor cu dimensiune transfrontalieră și confirmă prioritatea pentru infrastructura cu dublă utilizare, inclusiv pentru mobilitatea militară. Consiliul arată că finanțarea trebuie să susțină o rețea TEN-T mai inteligentă, mai sigură și mai rezilientă, dar subliniază și necesitatea respectării suveranității statelor membre asupra teritoriului național și a proceselor decizionale în materie de securitate și ordine publică.
„În timp, Connecting Europe Facility a fost vital pentru dezvoltarea rețelei TEN-T. Compromisul de astăzi susține o rețea de transport smart, sigură și interoperabilă, cu accent pe conexiunile transfrontaliere și mobilitatea militară cu dublă utilizare”, a declarat Thomas Danielsen, ministrul danez al transporturilor.
Mandatul Consiliului prevede, totodată, o implicare mai puternică a statelor membre în adoptarea programelor de lucru și în selecția proiectelor, iar particularitățile geografice, inclusiv ale statelor insulare, trebuie luate în calcul când este evaluată dimensiunea transfrontalieră a investițiilor.
Următorul pas este deschiderea negocierilor cu Parlamentul European, pe baza acestui mandat. Bugetul final al CEF III pentru 2028–2034 va depinde de acordul general asupra viitorului Cadru Financiar Multianual, iar decizia finală va fi luată odată cu închiderea pachetului bugetar.

Be the first to comment