Turismul intern în declin. Mai puțini români și-au petrecut vacanțele în țară în 2025

Cazare la Predeal. FOTO Ovidiu Oprea
Cazare la Predeal. FOTO Ovidiu Oprea

Institutul Național de Statistică confirmă scăderea semnificativă a turismului intern, un trend anticipat încă din vară de specialiștii BIBI Touroperator. După ani de creștere constantă, anul 2025 marchează prima contracție vizibilă a numărului de turiști români care își petrec vacanțele în țară.

Datele arată că, în timpul sezonului estival și în luna septembrie – considerată de obicei o prelungire a verii turistice – s-au înregistrat scăderi lunare ale numărului de turiști români, între 4% și 7% față de anul trecut. În schimb, numărul vizitatorilor străini a continuat să crească.

Per total, în primele nouă luni din 2025, turismul intern a scăzut cu aproximativ 3%, în timp ce turismul străin a crescut cu aproape 6%. Practic, România a pierdut din avântul câștigat după pandemie, iar turiștii români par tot mai tentați să își petreacă vacanțele în afara țării.

„Avertizăm de mai mult timp că turismul intern pierde teren. În lipsa unor măsuri concrete de sprijin, situația se va înrăutăți. Nu cerem subvenții, ci recunoașterea importanței strategice a turismului pentru economia națională și un cadru predictibil, care să permită investiții și dezvoltare”, a declarat Adrian Voican, vicepreședinte ANAT și fondator BIBI Touroperator.

Scăderea este pusă pe seama mai multor factori economici și fiscali care au afectat direct industria ospitalității. Cel mai mare impact l-a avut reducerea valorii voucherelor de vacanță, care au fost, ani la rând, principalul motor al turismului intern. În 2025, numărul voucherelor acordate a fost de aproape trei ori mai mic decât anul trecut.

Dacă în anii anteriori aceste tichete i-au ajutat pe mulți români să descopere destinații locale, acum tot mai puțini își permit concedii în țară. Familiile și angajații din sectorul public, principalii beneficiari ai programului, au fost nevoiți să renunțe sau să reducă durata vacanțelor.

La aceasta se adaugă majorarea TVA și creșterea costurilor de operare pentru hoteluri și pensiuni, care au dus la scumpiri și la reducerea investițiilor. Unele unități de cazare au fost nevoite să disponibilizeze personal, iar altele și-au închis temporar porțile.

Rezultatul este vizibil: multe destinații interne și-au pierdut atractivitatea în fața ofertelor externe, unde turiștii români găsesc adesea pachete mai avantajoase și servicii mai bine promovate.

Dacă nu vor fi adoptate rapid măsuri de sprijin, sezonul 2026 riscă să continue același trend descendent. Industria turistică cere o strategie națională coerentă pentru promovarea României și relansarea turismului intern, care să includă măsuri fiscale stabile și campanii de promovare dedicate.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația EUplus, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe EUplus.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*