Reguli noi în Uniunea Europeană pentru publicitatea politică. Parlamentul European cere transparență totală asupra finanțării campaniilor

Parlamentul European, Strasbourg. FOTO dimschu
Parlamentul European, Strasbourg. FOTO dimschu

Începând de astăzi, 10 octombrie 2025, toate materialele de publicitate politică din Uniunea Europeană trebuie să indice clar cine le finanțează, cât a costat promovarea și dacă mesajul vizează o audiență specifică. Regulamentul adoptat de Parlamentul European stabilește pentru prima dată un cadru comun de transparență în domeniul publicității politice, fără a restricționa conținutul sau libertatea de exprimare.

Noile norme nu afectează opiniile personale, comunicarea jurnalistică nesponsorizată sau informările oficiale privind organizarea alegerilor de către autoritățile naționale și europene.

„Acest regulament stabilește un cadru european unic, menit să devină un model global pentru asigurarea corectitudinii alegerilor, protejarea datelor personale și consolidarea rezilienței democratice în fața interferențelor externe. Este răspunsul Europei la scandalul Cambridge Analytica. Uniunea Europeană pune acum în aplicare un sistem solid care previne manipulările și abuzurile asupra electoratului”, a declarat negociatorul-șef al Parlamentului European pentru acest dosar, Sandro Gozi (Renew, Franța).

Gozi a criticat totodată decizia companiilor Google și Meta de a suspenda reclamele politice și sociale în UE, afirmând că „este inacceptabil ca marile platforme să-și pună interesele economice mai presus de regulile democratice. În Europa, regulile democrației nu sunt opționale.”

Regulamentul adoptat în februarie 2024 urmărește creșterea încrederii cetățenilor în campaniile electorale și combaterea dezinformării, a manipulării online și a influenței externe. Comisia Europeană a publicat pe 8 octombrie ghiduri destinate actorilor politici și furnizorilor de servicii de publicitate, care vor fi discutate în Comisia pentru Piață Internă și Protecția Consumatorilor (IMCO) pe 16 octombrie.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația EUplus, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe EUplus.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*