Platformele asiatice pun presiune pe afacerile românești. 7 din 10 firme estimează scăderea vânzărilor în 2025

Mai mulți bani. FOTO Septimiu
Mai mulți bani. FOTO Septimiu

Comerțul online din România se confruntă cu un dezechilibru tot mai accentuat, alimentat de extinderea agresivă a marilor platforme internaționale din afara Uniunii Europene. Potrivit unui studiu publicat de Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO), șapte din zece firme românești estimează o scădere semnificativă a vânzărilor în următoarele 12 luni, pe fondul concurenței neloiale venite dinspre Temu, AliExpress, Trendyol și Shein.

Datele studiului arată că 77% dintre firmele chestionate anticipează scăderi de vânzări, iar 75% avertizează că micii producători locali riscă falimentul. Alte 73% dintre companii estimează diminuarea profitului, iar 43% confirmă deja o reducere a numărului de clienți. Totodată, 71% dintre respondenți atrag atenția că pe piață apar tot mai multe produse de slabă calitate, ceea ce afectează direct experiența consumatorilor și imaginea sectorului autohton.

„Mesajul antreprenorilor locali consultați prin acest studiu este clar: vrem condiții nediscriminatorii pentru toți jucătorii. Atât timp cât comercianții români plătesc integral TVA, taxe vamale, taxe pe muncă și respectă standardele UE și legislația națională, nu putem accepta ca aceleași reguli să fie opționale pentru platformele din afara Uniunii”, a declarat Cristi Movilă, președintele ARMO.

Studiul mai arată că Temu și AliExpress produc cele mai mari efecte negative în rândul revânzătorilor și companiilor mici, în timp ce Shein și Trendyol afectează în special firmele care vând haine, încălțăminte și accesorii. Antreprenorii locali avertizează că diferențele de regim fiscal și lipsa unui control real asupra produselor comercializate distorsionează complet competiția.

Peste jumătate dintre firmele consultate spun că au nevoie urgentă de sprijin din partea statului. 65% solicită programe dedicate IMM-urilor pentru digitalizare și inovare, 62% cer ca platformele asiatice să respecte pe deplin legislația UE privind protecția consumatorilor, 61% doresc aplicarea acelorași impozite pe care le achită firmele românești, iar 55% susțin impunerea de taxe vamale pentru toate bunurile importate din afara UE, indiferent de valoare.

Conform ARMO, comerțul electronic a generat în 2024 o cifră de afaceri echivalentă cu 3,4% din PIB, iar peste 72% dintre utilizatorii de internet au cumpărat online, susținuți inclusiv de creșterea conectivității în zonele rurale. Dezvoltarea acestui sector rămâne esențială pentru modernizarea economiei.

„Fiecare euro pierdut prin neplata taxelor de către platformele non-UE este un euro pe care statul îl recuperează de la antreprenorii români corecți. Dacă nu închidem aceste portițe, riscăm să pierdem un ecosistem digital care astăzi contribuie decisiv la modernizarea economiei românești”, a declarat Cristian Pelivan, director executiv ARMO.

Reprezentanții ARMO atrag atenția că neintervenția autorităților va duce la polarizarea pieței și la compromiterea investițiilor locale în digitalizare, logistică și inovație.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația CTnews, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe CTnews.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*