
Parlamentul European a adoptat o modificare țintită a regulilor privind taxarea rutieră în Uniunea Europeană, care extinde posibilitatea statelor membre de a scuti vehiculele grele cu emisii zero — precum camioanele și autobuzele electrice — de la plata taxelor de drum până la 30 iunie 2031.
Eurodeputații au susținut propunerea Comisiei Europene de a prelungi cu cinci ani și jumătate perioada în care statele membre pot aplica scutiri totale sau reduceri semnificative de taxe pentru vehiculele de mare tonaj cu emisii zero, față de termenul actual de 31 decembrie 2025.
Potrivit Parlamentului European, această măsură va contribui la consolidarea atractivității investițiilor în transportul rutier verde, reducând costurile operaționale ale vehiculelor nepoluante în raport cu cele convenționale. În același timp, decizia sprijină obiectivul european de reducere cu 43% a emisiilor de CO₂ provenite de la vehiculele grele până în 2030.
Regulile europene nu obligă statele membre să impună taxe pentru utilizarea drumurilor, însă, în cazul în care acestea aleg să o facă, trebuie să respecte principiile de taxare stabilite prin Directiva Eurovigneta. Scutirea pentru vehiculele cu emisii zero rămâne opțională și la latitudinea fiecărui stat membru.
Modificarea a fost adoptată cu 458 de voturi pentru, 182 împotrivă și 11 abțineri. Pentru a intra în vigoare, noua reglementare urmează să fie aprobată formal de Consiliul Uniunii Europene.
Conform datelor Comisiei Europene, vehiculele grele electrice reprezentau doar 0,1% din flota UE în 2023, Danemarca având cea mai mare pondere (1%). În cazul autobuzelor electrice, media europeană era de 2,5%, cu Olanda în frunte, unde aproape 18% din flota totală este formată din vehicule nepoluante.
Be the first to comment