Parlamentul European aprobă modernizarea permisului de conducere european pentru creșterea siguranței rutiere

Piața auto. FOTO Didgeman
Piața auto. FOTO Didgeman

Parlamentul European a adoptat noile reguli privind permisul de conducere în Uniunea Europeană, care introduc prevederi pentru șoferii începători, permisele digitale și recunoașterea transfrontalieră a interdicțiilor de a conduce.

Reforma urmărește reducerea numărului de accidente rutiere în contextul în care, potrivit datelor oficiale, aproape 20.000 de persoane își pierd anual viața pe drumurile din UE.

Noile reguli stabilesc ca permisele de conducere pentru autoturisme și motociclete să fie valabile 15 ani, iar pentru camioane și autobuze doar cinci ani. Statele membre vor putea scurta această perioadă la 10 ani dacă permisul este folosit și ca act de identitate, sau pentru șoferii de peste 65 de ani, care vor fi supuși unor controale medicale mai frecvente.

Înainte de obținerea sau reînnoirea permisului, toți șoferii vor trebui să efectueze un control medical, care va include verificarea vederii și a stării cardiovasculare. Țările membre pot, însă, opta pentru formulare de autoevaluare sau alte metode naționale de verificare a aptitudinilor.

Pentru prima dată la nivel european, șoferii începători vor intra într-o perioadă de probă de minimum doi ani, în timpul căreia vor fi sancționați mai sever pentru conducerea sub influența alcoolului sau pentru lipsa centurii de siguranță și a sistemelor de protecție pentru copii. De asemenea, tinerii de 17 ani vor putea obține un permis pentru categoria B, dar vor avea dreptul de a conduce doar în prezența unui șofer experimentat până la împlinirea vârstei de 18 ani.

Pentru a combate deficitul de șoferi profesioniști, noul cadru permite ca tinerii de 18 ani să poată conduce camioane (categoria C) și cei de 21 de ani autobuze (categoria D), cu condiția deținerii unui certificat de competență profesională.

O inovație majoră o reprezintă introducerea permisului de conducere digital, care va putea fi accesat direct de pe telefonul mobil și va deveni treptat formatul principal în UE. Cu toate acestea, la insistența eurodeputaților, cetățenii vor avea dreptul să solicite și o versiune fizică, care va trebui emisă fără întârzieri, în maximum trei săptămâni.

Pentru a asigura aplicarea uniformă a sancțiunilor, o interdicție de conducere impusă într-un stat membru va fi recunoscută automat în toate celelalte state ale Uniunii, autoritățile fiind obligate să se notifice reciproc în cazurile de abateri grave — inclusiv conducere sub influența alcoolului sau drogurilor, implicarea într-un accident mortal ori depășirea cu peste 50 km/h a limitei legale de viteză.

“Până în 2030, noua directivă europeană privind permisele de conducere va introduce formatul digital, oferind cetățenilor libertatea de a alege între aplicația electronică și cardul fizic. Educația rutieră va pune accent pe siguranța pietonilor și a bicicliștilor, iar profesiile din transporturi vor deveni mai accesibile și atractive”, a declarat Jutta Paulus, raportor al Parlamentului European pentru noul permis de conducere.

La rândul său, Matteo Ricci, raportor pentru regimul de descalificare, a subliniat: “Astăzi facem un pas important pentru siguranța rutieră. Criterii mai clare și aplicarea rapidă a suspendărilor de permis vor proteja nu doar șoferii responsabili, ci întreaga comunitate. Un sistem mai eficient de monitorizare și sancționare va contribui la prevenirea accidentelor și la salvarea de vieți.”

Noile reguli vor intra în vigoare la 20 de zile după publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, iar statele membre vor avea trei ani pentru transpunerea lor în legislația națională și încă un an pentru implementare.

Pachetul legislativ face parte din strategia europeană de siguranță rutieră, lansată de Comisia Europeană în 2023, care are ca obiectiv reducerea la zero a deceselor în trafic până în 2050, în cadrul inițiativei „Vision Zero”.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația EUplus, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe EUplus.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*