
Parlamentul European a adoptat un set de reguli stricte care marchează o schimbare majoră în industria auto, vizând întregul ciclu de viață al vehiculelor — de la design până la tratarea lor la finalul utilizării. Măsurile fac parte din tranziția către o economie circulară și se aliniază cu obiectivele Pactului Ecologic European.
Noile reguli impun ținte obligatorii privind folosirea materialelor reciclate în noile modele de mașini și obligă producătorii să își asume costurile colectării și tratării vehiculelor scoase din uz. Din cele 285,6 milioane de autovehicule aflate în circulație pe drumurile europene, aproximativ 6,5 milioane ajung anual la sfârșitul ciclului de viață.
Vehiculele noi vor trebui proiectate astfel încât componentele să poată fi îndepărtate ușor de centrele autorizate, în vederea reutilizării, reciclării, recondiționării sau refabricării. Eurodeputații au stabilit ca în termen de șase ani de la intrarea în vigoare a regulamentului, fiecare tip nou de autovehicul să includă minimum 20% plastic reciclat. Într-un interval de 10 ani, acest prag ar trebui să urce la 25%, cu condiția ca piața să asigure plastic reciclat la prețuri accesibile. Comisia Europeană va evalua și fezabilitatea introducerii unor obiective similare pentru oțelul și aluminiul reciclat.
O altă noutate vizează tratarea vehiculelor la sfârșitul duratei de viață. Producătorii vor fi responsabili de acoperirea integrală a costurilor colectării și tratării acestor vehicule, începând cu al treilea an de la intrarea în vigoare a regulamentului. În același timp, se va institui o distincție clară între mașinile second-hand și cele considerate a fi la final de viață, interzicându-se exportul celor din urmă.
Reprezentanții Parlamentului European care au coordonat acest dosar, Jens Gieseke și Paulius Saudargas, au declarat că prin aceste măsuri “avansăm securitatea resurselor, protejăm mediul și susținem sustenabilitatea, fără a sufoca industria cu birocrație inutilă”.
Fiind deja adoptată poziția Consiliului, negocierile interinstituționale vor începe fără întârziere, în vederea finalizării regulamentului. Inițiativa Comisiei din iulie 2023 privind economia circulară în domeniul auto vizează și o mai bună gestionare a celor peste 14 milioane de vehicule produse anual în UE, dintre care doar 12,4 milioane sunt înmatriculate.
Be the first to comment