Noi reguli europene pentru protejarea turiștilor în caz de anulări sau insolvență

Bucurie. FOTO JillWellington
Bucurie. FOTO JillWellington

Eurodeputații au adoptat poziția de negociere privind actualizarea legislației UE pentru protecția călătorilor care achiziționează pachete de servicii turistice. Scopul este clarificarea drepturilor privind anularea călătoriilor, rambursarea sumelor plătite și protejarea în caz de faliment al operatorilor de turism.

Propunerea vizează o reformă a Directivei privind pachetul de călătorie, bazată pe lecțiile învățate în timpul pandemiei de COVID-19 și în urma falimentului unor agenții mari de turism. Printre măsurile esențiale se numără dreptul de a refuza voucherele și de a primi rambursarea în 14 zile, reguli comune pentru valabilitatea și utilizarea voucherelor și condiții clare privind dreptul de anulare a călătoriei în situații extraordinare.

Voucherul va putea fi folosit o singură dată, va fi valabil 12 luni și va putea fi prelungit sau transferat o dată. Valoarea acestuia trebuie să fie cel puțin egală cu suma ce ar fi fost rambursată și să fie garantată prin sistemele de protecție împotriva insolvenței ale operatorilor de turism. De asemenea, consumatorii care acceptă voucherul vor avea prioritate la alegerea altor servicii turistice din oferta aceluiași organizator.

În cazul anulărilor cauzate de circumstanțe inevitabile, precum avertismente oficiale de călătorie emise cu cel puțin 28 de zile înainte de plecare, turiștii vor avea dreptul la anulare fără penalități și la rambursare completă. Situațiile vor fi analizate individual, iar dreptul de a anula fără costuri va fi garantat în contextul unor riscuri reale la destinație sau la plecare.

Eurodeputații au respins, însă, propunerea Comisiei de a limita avansurile la maximum 25% din costul total al pachetului. Potrivit lor, decizia privind nivelul plăților în avans trebuie să revină statelor membre.

“Ne dorim ca drepturile consumatorilor să fie aplicate, nu doar menționate pe hârtie. De aceea, am introdus un mecanism obligatoriu de depunere a reclamațiilor, care să asigure respectarea drepturilor celor care călătoresc,” a declarat Alex Agius Saliba (S&D, Malta), autorul raportului.

Negocierile interinstituționale pentru forma finală a noilor reguli vor începe pe 24 septembrie la Bruxelles.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația EUplus, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe EUplus.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*