
Introducerea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) în 2024 generează efecte contrare celor anticipate de autorități, susțin lideri din industria comerțului electronic. Deși conceput pentru a aduce mai mulți bani la buget, impozitul pune o presiune majoră pe companiile cu marje reduse de profit, cum sunt retailerii online, și transferă costuri suplimentare către consumatori.
Conform datelor prezentate de evomag și Vexio, două dintre cele mai importante companii românești din eCommerce, impozitul de 1% aplicat direct pe cifra de afaceri afectează grav investițiile în tehnologie, logistică și extindere. Într-un sector în care profitul net este adesea sub 1%, această taxă împinge companiile în pierdere și le forțează să reducă planurile de dezvoltare.
“În loc să accelerăm dezvoltarea pe termen lung, suntem constrânși să adaptăm bugete trimestriale, în funcție de un cadru fiscal impredictibil”, a declarat Mihai Pătrașcu, CEO evomag. Compania investește anual peste 500.000 de euro în modernizare, iar noua taxare reduce capacitatea de reinvestire.
Efectul este amplificat de aplicarea impozitului pe întreg lanțul de distribuție – de la importatori și distribuitori, până la retaileri –, ceea ce duce la o sarcină fiscală cumulată de circa 3%. Aceasta este dificil de absorbit într-un sector cu marje de 10% sau mai puțin, arată datele evomag și Vexio.
Potrivit acestora, diferențele de tratament fiscal dintre companiile cu cifră de afaceri sub și peste 50 de milioane de euro creează o formă de concurență neloială. Retailerii mari sunt obligați să plătească impozitul, în timp ce competitori direcți, dar mai mici, scapă de această obligație, deși activează pe aceleași piețe.
„Reducerea investițiilor afectează direct sute de IMM-uri românești din logistică, IT, transport sau servicii de suport. În plus, un cadru fiscal instabil transmite investitorilor un semnal negativ și reduce atractivitatea României în competiția regională”, a declarat Costinel Ilie, Partener Manager Vexio.
Pe lângă scăderea investițiilor, companiile avertizează că noul impozit se reflectă în prețuri mai mari pentru clienți. În contextul în care comerțul electronic a facilitat accesul la tehnologie și produse esențiale în mediul rural sau în rândul familiilor cu venituri mici, orice creștere artificială a prețurilor poate accentua inegalitățile economice.
Conform estimărilor organizațiilor reprezentative din mediul de afaceri, în primele șase luni de aplicare, IMCA a adus la buget aproximativ 1,2 miliarde de lei, adică de cinci ori mai puțin decât cele 6 miliarde estimate inițial de autorități.
Retailerii online avertizează că, dacă tendința actuală continuă, România riscă să piardă unul dintre puținele sectoare care au demonstrat constant capacitate de adaptare, inovare și dezvoltare.
Be the first to comment