
Consiliul Uniunii Europene și Parlamentul European au ajuns la un acord provizoriu privind un nou regulament care stabilește cerințe de economie circulară pentru proiectarea vehiculelor și gestionarea mașinilor scoase din uz. Noile norme vor înlocui directivele existente și urmăresc ca vehiculele introduse pe piața europeană să fie concepute astfel încât să permită reutilizarea, reciclarea și recuperarea eficientă a materialelor, pe întreg ciclul lor de viață.
Regulamentul este un element central al Pactului Verde European și al planului de acțiune pentru economia circulară, vizând tranziția industriei auto către un model mai sustenabil. Noile reguli acoperă toate etapele, de la proiectare și producție până la tratarea vehiculelor la finalul duratei de utilizare, cu obiectivul de a reduce impactul asupra mediului și de a asigura funcționarea corectă a pieței unice. Un accent special este pus pe combaterea fenomenului „vehiculelor dispărute”, prin măsuri de trasabilitate și control mai stricte.
Acordul extinde semnificativ domeniul de aplicare față de legislația anterioară. Pe lângă autoturisme și autoutilitare ușoare, noile cerințe privind colectarea, depoluarea și demontarea pieselor se vor aplica și camioanelor, motocicletelor și vehiculelor cu destinație specială, cu anumite excepții pentru producătorii de volum redus din segmentul greu.
Un element-cheie îl reprezintă introducerea unor ținte obligatorii pentru conținutul de materiale reciclate în vehiculele noi, în special pentru materialele plastice. Acestea vor fi introduse gradual, ajungând la 25% conținut reciclat în zece ani, din care cel puțin 20% trebuie să provină din reciclarea materialelor recuperate din vehicule scoase din uz. Comisia Europeană va analiza ulterior posibilitatea stabilirii unor ținte similare pentru oțel, aluminiu, magneziu și materii prime critice.
Pentru a reduce pierderile de materiale și exporturile ilegale, regulamentul clarifică diferența dintre un vehicul uzat și unul considerat deșeu. Odată încadrat ca vehicul scos din uz, acesta va trebui tratat exclusiv în unități autorizate și nu va mai putea fi exportat sau revândut ca vehicul second-hand. Sunt introduse și obligații suplimentare de documentare în cazurile cu risc ridicat, inclusiv pentru vânzările realizate exclusiv online sau pentru vehiculele declarate daună totală.
Acordul consolidează principiul responsabilității extinse a producătorilor, care vor deveni responsabili financiar și organizatoric pentru întreg ciclul de viață al vehiculelor, inclusiv pentru colectarea gratuită și tratarea corespunzătoare a acestora la finalul utilizării. Este prevăzut și un mecanism de responsabilitate transfrontalieră, astfel încât producătorii să rămână responsabili indiferent de statul membru în care vehiculul este scos din uz.
Exportul vehiculelor care nu mai sunt apte de circulație va fi interzis, măsura urmând să se aplice la cinci ani de la intrarea în vigoare a regulamentului, pentru a preveni transferul poluării către țări terțe și pentru a păstra materiile prime valoroase în economia europeană.
„Acest acord provizoriu reprezintă un pas major către o economie circulară reală în sectorul auto european. Am reușit să stabilim un cadru solid care închide lacunele, păstrează materialele valoroase în economia UE și limitează exportul vehiculelor poluante și nefuncționale”, a declarat Magnus Heunicke, ministrul mediului din Danemarca.
Acordul trebuie acum aprobat formal de Consiliu și de Parlamentul European, urmând ca regulamentul să se aplice la doi ani de la intrarea sa în vigoare.

Be the first to comment