
Premierul Ilie Bolojan, la Palatul Victoria, o întâlnire de lucru cu reprezentanții Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), în cadrul căreia au fost analizate principalele dificultăți economice și sociale cu care se confruntă industria auto, unul dintre cele mai importante sectoare industriale ale economiei românești.
Discuțiile au vizat, între altele, impactul impozitului minim pe cifra de afaceri, costurile ridicate ale energiei electrice, evoluția programului Rabla, plafonarea prețului la energie, majorarea taxei de cogenerare, salarizarea angajaților și aplicarea Codului muncii. Reprezentanții industriei au atras atenția asupra presiunilor cumulate generate de aceste măsuri și asupra riscurilor pentru competitivitatea producătorilor din România.
Una dintre solicitările centrale formulate de ACAROM a fost eliminarea, începând cu anul 2026, a impozitului minim pe cifra de afaceri, considerat discriminatoriu pentru sectorul auto. Premierul Ilie Bolojan și-a exprimat deschiderea de a analiza o eventuală reducere a acestui impozit, subliniind însă că o astfel de decizie nu poate viza exclusiv industria auto, ci trebuie gândită la nivelul întregii economii.
Un alt subiect major a fost legat de costul energiei electrice. Reprezentanții industriei au cerut elaborarea unei foi de parcurs clare pentru reducerea prețurilor la energie în perioada 2026–2030. În acest context, premierul a arătat că scăderea costurilor va fi posibilă pe măsură ce România își va crește capacitățile interne de producție a energiei. În ceea ce privește taxa de cogenerare, a cărei majorare a fost semnalată de industrie, șeful Executivului a anunțat că va solicita verificări pentru a clarifica motivele care au stat la baza acestei decizii.
Programul Rabla a reprezentat un alt punct sensibil al discuțiilor. Industria auto a solicitat reluarea și consolidarea schemei de sprijin, în condițiile în care reducerea numărului de autovehicule finanțate, de la 30.000 în 2024 la 19.000 în 2025, ar putea conduce la pierderea a aproximativ 5.000 de locuri de muncă. Premierul a precizat că programul va continua, însă la o intensitate semnificativ mai redusă, iar finanțarea va fi corelată cu nivelul producției naționale. Limitarea actuală este determinată atât de îndeplinirea jaloanelor asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, cât și de constrângerile bugetare. Deciziile finale privind Rabla vor fi luate după adoptarea bugetului pe 2026 și vor fi discutate în prealabil cu reprezentanții industriei.
Pe agenda întâlnirii s-au mai aflat teme precum scutirea de impozit pentru activitățile de cercetare din industria auto, modificarea Codului muncii, sprijinirea automatizării tehnologice în cazul marilor companii, susținerea programelor de recalificare a angajaților și evoluția salariului minim.
La întrevederea de la Palatul Victoria au participat, din partea ACAROM, Mihai Bordeanu, director general Automobile Dacia, Firat Elhuseyni, director general Ford Otosan Craiova, Silviu Badea, director general Grup Industrial de Componente Pitești, Cristian Nevzoreanu, director afaceri publice Renault Group România, Andreea Radu, director afaceri guvernamentale Ford Otosan Craiova, Alice Radu, administrator și director juridic Bosch România, Alexandru Blemovici, director general Schaeffler România și Europa de Sud-Est, Costel Trincă, director general adjunct Rombat SA, și Adrian Sandu, secretar general ACAROM. Din partea Guvernului au fost prezenți Mihai Jurca, șeful Cancelariei Prim-ministrului, și Raul-Mircea Gutin, consilier de stat.

Be the first to comment