
Consiliul Uniunii Europene și Parlamentul European au ajuns la un acord provizoriu privind actualizarea cadrului de gestionare a capacității rețelei feroviare europene, cu scopul de a crește frecvența și fiabilitatea serviciilor pentru pasageri și mărfuri. Noua legislație urmărește armonizarea, simplificarea și eficientizarea modului în care este planificată și alocată capacitatea trenurilor pe teritoriul Uniunii, atât la nivel național, cât și transfrontalier.
“Această înțelegere urmărește să contribuie la o utilizare mai eficientă a infrastructurii feroviare din Europa prin armonizarea gestionării capacității, procese de alocare mai eficiente și o cooperare transfrontalieră consolidată”, a declarat Thomas Danielsen (ministru al Transporturilor).
Acordul propune un cadru european actualizat, adaptat digitalizării operațiunilor feroviare, care va introduce o planificare pe termen mai lung a serviciilor, dincolo de programul anual actual. Noile reguli vor facilita și programarea serviciilor suplimentare de trenuri, în special în situații neprevăzute sau în perioade cu cerere ridicată.
În prezent, fiecare administrator național de infrastructură gestionează separat capacitatea, ceea ce generează dificultăți în coordonarea trenurilor internaționale, în special atunci când vitezele, opririle și tipurile de servicii diferă între pasageri și marfă. Creșterea traficului transfrontalier a evidențiat necesitatea unui mecanism comun la nivel european.
Un rol central va reveni Rețelei Europene a Administratorilor de Infrastructură (ENIM), care va elabora trei cadre europene: unul pentru gestionarea capacității, unul pentru coordonarea traficului transfrontalier și gestionarea situațiilor de perturbare, și un al treilea pentru monitorizarea performanței sectorului feroviar.
Statele membre vor putea adapta orientările europene la particularitățile propriilor rețele, însă vor avea obligația să se coordoneze cu țările vecine și să mențină coerența priorităților, inclusiv prin stabilirea unor criterii sociale, economice și de mediu pentru situațiile în care există cereri conflictuale pentru aceeași secțiune de rețea.
Acordul provizoriu urmează să fie aprobat de Coreper și de Parlamentul European, după care va fi adoptat oficial.
Inițiativa se înscrie în obiectivele Strategiei pentru Mobilitate Durabilă și Inteligentă, care urmărește creșterea traficului feroviar de marfă cu 50% până în 2030 și dublarea acestuia până în 2050, astfel încât transportul feroviar european să devină mai accesibil, mai fiabil și mai competitiv.

Be the first to comment