România primește 500 milioane euro de la Banca Europeană de Investiții pentru construcția Autostrăzii Sibiu–Pitești

Autostrada Pitești Sibiu, inaugurată pe un nou tronson. FOTO CJ Argeș
Autostrada Pitești Sibiu, inaugurată pe un nou tronson. FOTO CJ Argeș

Ministerul Finanțelor a semnat un contract de finanțare în valoare de 500 milioane de euro cu Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru construcția Autostrăzii A1 Sibiu–Pitești, cel mai important proiect rutier al României și prima autostradă care traversează Munții Carpați.

Împrumutul semnat astăzi, 8 octombrie 2025, de ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, reprezintă prima tranșă dintr-un pachet total de 1 miliard de euro. Proiectul are o lungime totală de 122 de kilometri, fiind împărțit în cinci secțiuni: Sibiu–Boița, Boița–Cornetu, Cornetu–Tigveni, Tigveni–Curtea de Argeș și Curtea de Argeș–Pitești. Autostrada face parte din rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T) și din Master Planul General de Transport al României.

Scopul principal al investiției este îmbunătățirea conectivității între regiunile României și infrastructura europeană, reducerea timpilor de călătorie și creșterea siguranței rutiere. Autostrada va crea un coridor modern între vestul țării și Marea Neagră, susținând dezvoltarea economică regională și competitivitatea României.

„Semnarea acestui contract reprezintă un nou pas în sprijinirea dezvoltării regionale și consolidarea competitivității economice. Autostrada Sibiu–Pitești este un proiect strategic național și european, care va genera investiții, locuri de muncă și beneficii directe pentru cetățeni prin drumuri mai sigure și conexiuni rapide”, a declarat Alexandru Nazare, ministrul Finanțelor.

Valoarea totală a proiectului este estimată la 5,5 miliarde de euro, din care aproximativ 1,83 miliarde provin din fonduri nerambursabile prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014–2020 și Programul Transport 2021–2027, restul fiind acoperit din bugetul de stat și împrumuturi de la BEI. Conform estimărilor băncii, valoarea totală, inclusiv TVA, ajunge la 6,716 miliarde de euro.

„Aceasta este o investiție în oameni, siguranță și oportunități. Proiectul va contribui la conectarea comunităților și la dezvoltarea durabilă, demonstrând că solidaritatea europeană generează prosperitate și incluziune”, a afirmat Ioannis Tsakiris, vicepreședinte al BEI.

Finalizarea autostrăzii este estimată pentru trimestrul IV al anului 2028. Proiectul este coordonat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Condițiile de împrumut prevăd o perioadă maximă de rambursare de până la 27 de ani, iar tragerile pot fi realizate în cel mult 10 tranșe în decurs de trei ani de la semnarea contractului.

O a doua tranșă de finanțare, în valoare de 500 milioane de euro, este planificată pentru semnare în prima jumătate a anului 2026.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația EUplus, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe EUplus.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*