
România înregistrează una dintre cele mai mari creșteri din Uniunea Europeană în sectorul ospitalității, potrivit datelor Eurostat analizate de Colliers. În primele șase luni din 2025, cifra de afaceri a industriei hoteliere a crescut cu 19%, plasând România pe locul al treilea în UE, după Grecia (35%) și Ungaria (22%).
Majorarea tarifelor la cazare a fost principalul motor al creșterii, ducând prețurile medii la niveluri comparabile cu piețele consacrate din Europa Centrală și de Est, precum Polonia și Cehia. Deși numărul de nopți petrecute în hoteluri a crescut cu mai puțin de 4%, gradul mediu de ocupare a ajuns la 65%, apropiat de media regională.
Venitul pe cameră disponibilă în București a urcat la 78 de euro, aproape de nivelul înregistrat în Varșovia și Praga (circa 80 de euro) și la doar 10% distanță de Viena. În același timp, tariful mediu zilnic (ADR) a crescut cu 8% într-un an, confirmând ritmul rapid al alinierii la standardele europene.
Consultanții Colliers avertizează, însă, că această evoluție puternică a fost susținută în principal de creșterea prețurilor, nu de un avans semnificativ al turismului
„Românii au continuat să călătorească și să accepte tarife tot mai ridicate, iar Bucureștiul a ajuns la prețuri pe cameră comparabile cu diverse capitale regionale. Creșterea viitoare nu se va putea baza doar pe inflație, ci pe diversificarea serviciilor, inovație și utilizarea tehnologiei AI. România are nevoie să atragă mai mulți turiști străini și să ofere motive variate de vizitare. Potențialul există, dar succesul depinde de investiții și de o strategie pe termen lung”, a declarat Raluca Buciuc, Director, Partner of Valuation360 și Advisory Services la Colliers.
România se află încă în urma țărilor vecine în ceea ce privește turismul internațional: doar 22% dintre nopțile de cazare din 2025 au fost realizate de turiști străini – a doua cea mai mică pondere din UE. În următorii doi ani, însă, piața va intra într-o nouă etapă de expansiune, cu cel puțin 15 hoteluri noi planificate până în 2027, inclusiv branduri internaționale precum Corinthia și Accor.
Be the first to comment